top of page

לא לכעוס - זה אימון של המוח

עודכן: 3 בינו׳ 2020


השאלה הנפוצה ביותר שאני שומע בסדנאות לניהול הכעס היא איך אפשר לעצור את ההתפרצות של הכעס שמגיעה בשבריר שנייה? הרי זה מילה שמישהו אומר או מעשה שמישהו עושה שגורם לנו להתפרץ באופן אוטומטי. אז איך אפשר לנהל משהו על כך מיידי? כל כך במאמר הזה.

המנגנון הקדום של ההישרדות

במוח שלנו קיים אזור קדום שאחראי להישרדות הפיסית שלנו בזמן שאנחנו נתקלים באיום. המנגנון הזה דואג לארגן מחדש את האנרגיה בגוף ממצב של שגרה למצב שבו עליו להתמודד עם האיום. בגדול הוא ידאג להעביר את מרבית האנרגיה הזמינה של הגוף אל הידיים והרגליים על מנת שנוכל לברוח מהמקום או להילחם מול האיום הזה. קוראים למנגנון הזה fight or flight וכשהוא פועל יש כמה תופעות פיסיולוגיות שנלוות אליו ובהן דופק לב מהיר, רעד של שרירי הידיים והרגליים, נשימה קצובה, פה יבש ותחושת חום פנימי.

המנגנון הקדום והכעסים שלנו

ומדוע אני מספר לכם על מנגנון ההישרדות הזה? חשבו על מצב שבו הייתם בכעס גדול. האם הלב דפק לכם מהר? האם הרגשתם רעד פנימי או תחושה של חום או בעירה פנימיים? גם אם אתם מזדהים אם חלק מהתופעות הפיסיולוגיות שתיארתי, כנראה פעל אצלכם באותם רגעים מנגנון ההישרדות. לא אכנס כרגע לסיבות שבגללן פועל אותו מנגנון שנועד להציל את החיים שלנו. על כך תוכלו לקרוא במאמר ??????. בכל מקרה הרי אם מישהו אמר לנו מילה מעליבה, או חתך אותנו בכביש או שפך כוס מים, זה לא באמת מהווה איום על החיים שלנו נכון? ולמרות זאת, פועל בנו אותו מנגנון קדום והוא אוטומטי.

האימון של המוח

התשובה לכך היא אימון. אנחנו רוצים לאמן את המוח שלנו לתפיסות חדשות ולהתנהגויות חדשות שככל שנתאמן בהם, כך למוח שלנו תיווצר חלופה חדשה. כרגע בכל המצבים המכעיסים יש רק חלופה אחת והיא לברוח או להילחם באיום. המוח שלנו הוא איבר גמיש וככל שאנחנו מאמנים אותו במיומנות חדשה, כך הוא יוצר לאיטו נתיב נוירולוגי חדש שלאחר מספיק זמן של אימון מתחיל להתקבע ולהוות את החלופה הדומיננטית יותר.

תחשבו מה היה קורה אם הייתם מחליפים את הסופר הרגיל שלכם באחר? בפעם הראשונה זו היתה משימה די קשה, נכון ? איפה כל דבר נמצא? מה המסלול שבכלל צריך לעשות בסופר הזה? סחרחורת. אבל, ככל שהייתם קונים שם שוב ושוב, המוח שלכם היה מתחיל ללמוד את המקום החדש עד שהייתם מגיעים למצב שבו הכניסה אל הסופר החדש כבר איננה מאתגרת כל כך והקניה הופכת לסוג של אוטומט חדש.

ועל מה מתאמנים בתהליך של ניהול כעסים?

כך בדיוק אנחנו עובדים בתהליך של ניהול הכעסים. לומדים כלים ותפיסות חדשות שככל המתאמנים בהם שוב ושוב, הם מתחילים להתקבע במוח בתור חלופה חדשה ודומיננטית וכזו שלא מצריכה מאתנו אנרגיה רבה כפי שהצריכה אולי מעט יותר בתחילת התהליך. המחקרים מראים שלמוח שלנו לוקחים בערך שלשה שבועות להבין שיש שינוי ושלשה חודשים על מנת לקבע אותו ולהבין שהשינוי כאן על מנת להישאר.

האימון שאנחנו עושים בסדנא לניהול כעסים נוגע לצורת תקשורת חדשה ובריאה וגם לתפיסות חדשות שמאמנות את המוח , פשוטו כמשמעו, להבין שמה שנתפס בעיניו עד כה כיום קיומי שמצריך את הקפצת המנגנון הקדום, איננו נדרש עוד. כך, מצבים שהיו מקפיצים כעסים והתנהגות תוקפנית באופן אוטומטי, אינם מתרחשים עוד, או שמתרחשים בתדירות ובעוצמות נמוכות הרבה יותר והולכות ופחותות בעצן עם הזמן.

ניהול כעס הוא אפשרי. הוא לא כתוב בדי.אן,איי של אף אדם. הוא סך הכל אוטומט שפועל בנו בשל נסיבות העבר שלנו והוא בר שינוי על ידי אימון של חלופות.

עמית

למידע על הסדנא לניהול כעסים לחצו כאן

לשאלון מדעי לבדיקת רמת הכעס שלכם לחצו כאן

294 צפיות0 תגובות
bottom of page