top of page

גם הילדים התחילו לכעוס?


שמתם לב שהילדים שלכם מתחילים לפתח ביטויי כעס דומים לשלכם? שזה מתחיל לעבור גם אליהם? לא מדובר בגנטיקה, מדובר במה שקרוי העברה בין דורית. ההתנהגות הכועסת עוברת מדור לדור התנהגותית. הבשורה הטובה היא שהשינוי שאתם תחליטו לעשות כלפי הכעסים שלכם, יקרין אט אט גם אל ילדכם, וישנה גם את התנהגותם.

נסיבות העבר

כבר כתבתי בעבר על נסיבות העבר שיוצרות התנהגות כעסנית. נתחיל בכך שזו לא אשמתכם שאתם כועסים. נסיבות העבר שלכם הביאו לכך שהכעס הוא פשוט מנגנון אוטומטי (כרגע) שנועד להגן עליכם. חלקכם עבר אלימות פיסית, ביקורתיות כרונית של ההורים, נטישה וכד'. אבל לא רק נסיבות אקטיביות היו שם. לעיתים הנסיבות הן פאסיביות. הורה חולה, הורה שמת בפתאומיות, הורים שעסוקים בהישרדות כלכלית, העובדה שאתם ילדים מתוך משפחה מרובת ילדים וכד'.

והתוצאה – אשמה וכעס

כל הנסיבות האלו גרמו לכם להרגשה פנימית ולא מודעת שאתם לא בסדר. שאתם מקולקלים. אחרת, מדוע קורה לכם מה שקורה לכם. מדוע מכים אתכם? מדוע נוטשים אתכם? מדוע לא מתייחסים אליכם ואל הרגשות שלכם? פשוט נולדתם לתוך סיטואציה שבתוכה לתפיסתכם, אתם אשמים בה. ומה שהתפתח כתוצאה מכך הוא גם התנהגות כעסנית. היא נועדה להגן עליכם בין היתר מתחושת האשמה שגדלתם בתוכה.

העברה בין דורית

והנה גדלתם להיות אנשים מבוגרים עם התנהגות כעסנית שכל עוד לא טיפלתם בה יוצאת בדרך כלל על האנשים הקרובים ביותר לכם ובהם גם הילדים שלכם. וכאן ממשיך לו מעגל הכעס הבין-דורי. עכשיו הם אלו שמקבלים את ההאשמות, הצעקות, הביקורת ואט אט הם מתחילים לחוש שהם לא בסדר, שהם מקולקלים, שהם אשמים ומה שמתחיל להתפתח אצלם זו התנהגות כעסנית שאגב, יכול להיות שהיא תקבל פנים אחרות. אולי הם לא יצעקו אבל לדוגמא ידעו לאמר מילים מאד שקטות אבל מאד פוגעניות. לכעס יש כל מיני צורות ביטוי. הוא לא רק צעקני.

אף אחד לא אשם!

שלא תטעו. אתם לא אשמים בהתנהגות של הילדים שלכם. מדוע? משום שגם אתם רכשתם את ההתנהגות הזו מהוריכם. אז הם אשמים? ממש לא! גם הם גדלו בנסיבות עבר כואבות וגם הוריהם וכך הלאה אל תחילת הדורות. זו פשוט התנהגות שעוברת בהעברה בין דורית. אף אחד לא באמת אשם בה.

פורצי הדרך

אני נוהג לכנות את אלו שבוחרים להגיע לסדנאות לניהול כעסים פורצי הדרך. משום שמה שהם עושים זה לעצור את ההעברה הבין-דורית הזו. הם האמיצים שהחליטו שבדור שלהם זה ייעצר! וגם אם אתם רואים התנהגות כעסנית אצל הילדים שלכם, אל חשש. זה הפיך גם אצלם. תחילת הדרך עבורם תהיה לראות אתכם, ההורים שלהם, עושים שינוי מדהים לנגד עיניהם . צורת השיח שלכם כלפיהם תשתנה והם יגיבו לכך. כפי שהם אימצו את ההתנהגות הכעסנית שלכם, הם יתחילו לאמץ גם את השינוי שתביאו הביתה. תחושת האשמה שהם גדלו לתוכה תוסר מעליהם ואט אט הם יתחילו להרגיש מועצמים במקום מוקטנים וההתנהגות שלהם תשתנה כתוצאה מכך.

כעס אפשר לנהל

הכעס הוא לא גזירת גורל. הוא רק נקודת מוצא התנהגותית אוטומטית שעולה בכם כתוצאה מנסיבות העבר שלכם. בתהליך ניהול הכעסים אנחנו יוצרים חלופה חדשה ומאפשרים למוח שלכם לבחור באפשרויות חדשות שאנחנו מציגים בפניו. זה רק דורש הבנה ואימון. והתוצאה היא הקלה משמעותית עבורכם, קרבה מחודשת אל הקרובים לכם ועצירת ההעברה הבין-דורית אל הילדים שלכם. כל שאתם צריכים הוא הבחירה האמיצה להגיע לתהליך המשמעותי הזה. שאגב, הבחירה הזו היא הדבר הקשה ביותר בתהליך כולו. כשאתם כבר בתוכו תגלו מהר מאד שהוא פשוט, אינטואיטיבי ויוצר שינוי משמעותי בחיים שלכם.

עמית

למידע על הסדנאות לניהול כעסים לחצו כאן


169 צפיות0 תגובות
bottom of page