top of page

אתם עומדים לריב בחג הזה?

עודכן: 3 בינו׳ 2020


החגים הם זמן לבילוי, למשפחתיות ולחופשה מהעבודה. יחד עם זאת טומנים בחובם פוטנציאל גדול להתפרצות של כעסים. בהכנות לחג ובארוחות המשפחתיות. אולי את החגים האלו תוכלו להעביר באופן שונה הפעם? הנה מדריך קצר שיסב את תשומת ליבכם למקומות הבעייתיים של הכעס ויעניק לכם כמה כלים פשוטים להתנהלות שונה ומרגיעה בחג.

שגרה שונה

תראו, מה ששונה בתקופת החגים היא שבירת השגרה. בתקופה שלפני החג יש יותר עומסים בחנויות ובכבישים, יש הרבה יותר הכנות מהרגיל. ניקיונות, בישולים, קניות, מתנות וכד'. הכל בתקופת קצרה ואינטנסיבית. נוסיף על זה ששגרת היום היום שמפנה לכם זמן לעבודה ולעצמכם מעט משתנה. פתאום הילדים יותר בבית, יש לכם יותר זמן צמוד עם בני ובנות הזוג ומה שאתם רגילים אליו פשוט די נעלם בזמנים האלו. זה יכול להרגיש כאילו מישהו פלש לכם אל תוך הממלכה של החיים שלכם והוא או הנסיבות הן אלו שקובעות עכשיו מה יקרה איתכם. זו תחושה של חוסר אונים שמפעילה אצל הרבה כעסנים כעסים גדולים.

אז מה הפתרון?

בעניין זה הייתי מציע לכם פשוט לקבל את העובדה שהשגרה שונה עכשיו. הכעס עולה בעיקר בגלל תחושת חוסר האונים. אם תכינו את עצמכם לתקופה הזו ותקבלו את המצב השונה, זה יכול להעניק לכם שקט פנימי שמתוכו תוכלו להתנהל מעט שונה הפעם. אולי תתכננו את השגרה החדשה והזמנית וזה יוכל להעניק לכם תחושה של שליטה טובה יותר במצב במקום חוסר האונים שמעלה בכם כעסים. אתם גם יכולים לשנות את מסגרת ההתייחסות לשגרה השונה. זה לא מבאס שצריך להיות עם הילדים כל היום, אולי זה זמן לבלות יחד ולחזק את הקשרים בינכם לבינם, בינכם לבין בנות ובני הזוג שלכם.

חייבים להצליח

בנוסף, יש את ההכנות שאתם מעורבים בהם והתחושה היא שכיוון שאתם עומדים לפגוש אנשים יקרים לליבכם, שהכל צריך להיות מושלם. אם אתם מארחים אז האוכל צריך להיות מעולה, הבית נקי ומצוחצח, הילדים צריכים להתנהג בצורה מושלמת. האירוח הוא חלון הראווה שלכם. גם אם אתם מתארחים אתם צריכים להיות במיטבכם. להגיע בזמן, לבשל את מה שביקשו מכם, שהילדים יתנהגו יפה, להתלבש בצורה מושלמת. כל הדברים האלו כמובן טובים ויחד עם זאת הם יכולים גם להכניס המון לחץ שנובע מהחשש שדברים ישתבשו. זה יכול להיות אפילו בערב החג עצמו כשאולי תהיו תקועים בפקקים, או שאחד הילדים לא יהיה מוכן בזמן, או שתפוחי האדמה לא הספיקו להתבשל עד הסוף. זה פוגע ברצון שלכם להיות מושלמים ויכול להעלות את מפלס הכעסים.

אז מה עושים?

מורידים הילוך ובעיקר מורידים את הציפיות מעצמכם ואולי גם מאחרים. לקבל את העובדה שאולי לא כל הדברים יהיו מושלמים. שזה בסדר אם תאחרו קצת. שלא נורא אם התסרוקת לא הסתדרה הכי טוב, שזה לא סיפור עם האוכל לא יצא הכי מושלם לטעמכם. הרעיון של המפגש המשפחתי הוא להיות יחד. זו לא התסרוקת ולא הטעמים שעושים את המפגש. אלו אתם והאחרים שיכולים לקחת את הזמן ליהנות יחד. אני יודע שזה נשמע מוזר לכעסן כשאני אומר להוריד את הרף מעט נכון? ואולי הרף היה גבוה מידי מלכתחילה?

מפגשים משפחתיים טעונים

המפגשים המשפחתיים הם גם מפגשים עם מטענים רגשיים לא פשוטים שיש לכם עם האחים , האחיות, ההורים, הגיסים, הגיסות, החמים והחמיות. ארוחת החג היא לא המקום לפתור או לפרוק את מה שאתם מרגישים כלפיהם. אם יש אדם מסויים שיש לכם עניין רגשי איתו, אולי תצמצמו את המגע איתו. אם הוא מקניט אתכם לדוגמא, לכו לרגע לשירותים ותחזרו לסביבה יותר נוחה לכם. אל תפלו במלכודת ותדרכו על המוקש. זה דורש הכנה וכוונה לפני שאתם מגיעים לארוחה. תחליטו עם עצמכם שהפעם אתם לא נותנים לזה לקרות. אמרו לעצמכם שבעוד כמה שעות בדיוק, תחזרו אל המבצר הבטוח של הבית שלכם. בדרך חזרה או בבית תוכלו לפרוק את מה שהרגשתם עם בני ובנות הזוג ובכך לשחרר את המטען שאולי הצטבר בכם.

אז בחגים האלו, יש אפשרות להתנהל שונה. זה תמיד מתחיל בבחירה שלכם. ואם הכעס הוא עניין דומיננטי בחיים שלכם, גם כאן תחילת הדרך היא בבחירה שלכם לעשות שינוי.

שנה טובה, חגים שמחים ורגועים

עמית

למידע נוסף על הסדנאות לניהול כעסים לחצו כאן

לשאלון מדעי לבדיקת רמת הכעס שלכם לחצו כאן


200 צפיות0 תגובות
bottom of page