top of page

איך לעבור את החג בלי כעס

עודכן: 13 במרץ

תקופות של חג הם פעמים רבות מקור לכעסים רבים. מטענים רבים שהצטברו מתפרקים בהתפרצות כעס בחגים וגם דברים קצת יותר עמוקים מתרחשים שם. הפעם זה יהיה קצר וקולע. קבלו ארבע נקודות חשובות לקראת החג שיכולות למנוע מכם התפרצויות של כעס. הנה:



איך לעבור את החג בלי כעס


4 טיפים שייעזרו לכם לעבור את תקופת החגים בלי כעסים


1.שינוי השגרה

החגים הם תקופה שהשגרה שלנו משתנה. אנחנו עובדים בשעות שונות או שאנחנו בחופש, הילדים בבית ולא במסגרות הרגילות. זה כמו שבת אחת ארוכה שלא נגמרת. ומדוע זה חשוב לעניין הכעסים? משום שאנחנו נוטים לנסות להמשיך את שגרת היום שלנו כאילו היא לא השתנתה וזה יוצר התנגשות.


אנחנו מנסים לדוגמא להמשיך במשימות העבודה שלנו בזמן שהילדים בבית ושיש לנו עומס משימות נוסף לקראת החג. אז העומס הזה שנוצר בבת אחת יכול להביא לכעסים.

לכן, בעניין זה:

קבלו את העובדה שהשגרה משתנה בזמן החג. התייחסו אל התקופה הזו כמו אל יום שבת או שישי. הורידו את הקצב הרגיל ופנו לעצמכם זמן למשפחה ולמשימות ההכנה לחג.


2. לחץ ומתח סביב

שימו לב שיש אווירת חג קצת לחוצה באוויר. זה מקבל ביטוי בכבישים, בסופר, בקניון. הכל מרגיש קצת יותר עמוס ולחוץ מהרגיל נכון? כאן נכנס לפעולה מנגנון של המוח האנושי שיודע "להרגיש" אחרים (הוא נקרא נויירוני מראה). נניח שאתם בסופר ומרגישים לחץ ועומס, יש מצב שאתם מרגישים משהו שלא שייך רק לכם אלא את אוסף הלחצים והעומסים של מי שנמצא לידכם. ממש כך.


ולכן בעניין זה:

היו מודעים לכך שיתכן ושאתם מרגישים אחרים ולכן אמרו לעצמכם : "זה לא שייך אלי"


3. לא הכל חייב להיות מושלם

כמה אנרגיה אנחנו משקיעים בהכנות לחג. יש אצל אנשים עם בעיות ניהול כעסים נטיה להיות פרפקציוניסטים ולכן המתנות צריכות להיות מושלמות, התבשיל שאתם מביאים - מושלם, ההגעה בזמן לארוחה - מדוייקת. ואם אתם המארחים? זאת בכלל משימת על עם לחצים גדולים שמקורם בכך שהכל צריך מושלם.


אם נחשוב עם כך לעומק, נבין שמטרת החג היא המפגש החברתי. נכון, האוכל מחבר וצריך להיות טעים וגם כדאי שהשולחן יהיה יפה. אבל עד לאיזו רמה? אנחנו קורסים תחת הנטל של המצויינות ולכן בעניין זה:


שחררו. קבלו את העובדה שלא הכל יהיה מושלם ודברים לא ילכו תמיד כפי התכנון. קבלו את זה מראש בהבנה וזכרו שמטרת החג המרכזית היא המפגש המשפחתי/חברתי.



4. הורים, אחים, גיסים וחמים

החג מפגיש אותנו עם בני המשפחה המורחבת שלנו והם יכולים לעצבן! הם למעשה שדה מוקשים ידוע מראש נכון? היא תמיד אומרת את הדבר המעצבן, והוא תמיד יעשה את המעשה שמרגיז. החג הוא לא הזמן לפתור את כל הבעיות המשפחתיות.


החליטו עם עצמכם מראש שאתם לא מתכוונים לדרוך על המוקשים הללו. אם זה גורם לכם לסערה רגשית , חכו לסוף הערב ובדרך חזרה הביתה דברו על כך עם בני ובנות זוגכם.

זכרו:

אתם נפגשים לזמן קצר יחסית ולא חיים עם אותם אנשים בשגרה. הם כנראה לא ישתנו ולכן אתם יכולים לבוא עם ההחלטה מראש שלא לדרוך על המוקשים האלו. מרכז החיים שלכם הם עם בני ובנות הזוג שלכם ועם הילדים (למי שיש). ולא עם בני המשפחה המורחבת.


על כל הנושאים האלו (שחרור, המוקשים, קבלה, הרגישות לרגשות של אחרים, הפרפקציוניזם ועוד) אנחנו לומדים ומתרגלים בסדנה לשליטה בכעסים.


חג שמח לכולם


עמית


למידע על הסדנאות הקרובות לניהול כעס לחצו כאן

למידע ורכישה של הספר "לפרוץ את הדרך - המדריך לניהול כעס" לחצו כאן

לבדיקה מבוססת מחקר של רמת הכעס שלכם לחצו כאן

למידע על קורס הכשרת המטפלים בניהול כעס לחצו כאן

bottom of page