top of page

איך להתמודד עם התפרצויות זעם


איך להתמודד עם התפרצויות זעם

מהי התפרצות זעם?

התפרצויות זעם נחוות פעמים רבות על ידי הסביבה כתגובה חריפה ולא פרופורציונאלית ביחס למה שהפעיל את התפרצות הזעם. במהלך התפרצות הזעם, אנשים רבים מדווחים על "מסך שחור" שיורד והנפש ממש נשלטת ברגשות של כעס, וחוסר שליטה. בעת התפרצות הזעם, פועל איזור אוטומטי במוח. אזור תגובתי שאיננו קשור לחשיבה רציונאלית ולכן התפרצויות הזעם גורמות לנזקים רבים אם הן לא מנוהלות באופן נכון. לאותו אחד שהתפרץ וכמובן גם לסביבת. חשוב לציין שהתפרצויות זעם נפוצות בקרב אנשים מכל הגילאים והרקעים.


מה מפעיל את התפרצויות הזעם?

במאמר זה נתייחס אך ורק להיבט הרגשי ששייך להווה למרות שקיימים היבטים עמוקים יותר ששייכים לעבר, לילדות בעיקר. אז מה קורה שם באמת? רגשות שהולכים ומצטברים שלא מקבלים פורקן עד שאנחנו לא יכולים להכיל אותם יותר ואז הם חייבים להתפרק. כיוון שלנו, האנשים עם בעיות ניהול הכעס, אין חלופה לפורקן בריא (כל עוד לא הלכנו לסדנא לניהול כעסים), מספיק טריגר קטן על מנת שכל המטען הזה יתפרק בהתפרצות הזעם.

הרגשות שמתפרקים בהתפרצויות זעם יכולים להצטבר באותו היום או במשך כמה או שבועות. זה יכול להיות יום ארוך ומיידע שהתחיל באיחור לעבודה כי הילדים לא היו מוכנים בזמן בשילוב לחצים ועומסים של העבודה ואז בשעת הערב שכבר הכל טעון, זה חייב להתפרק ומספיק שאחד הילדים יטריל אותנו באיזו בקשה או התנגדות לבקשות שלנו לסיים את היום הזה.

זו גם יכולה להיות הצטברות משמעותית יותר שנמשכת על פני ימים או שבועות כמו ביחסים זוגיים. לדוגמא, אדם יכול להרגיש שהוא מוותר הרבה על הרצונות שלו בתחומים רבים למען הזוגיות. בכל פעם שבת או בן הזוג יבקשו משהו הם תמיד יאמרו "כן" עד שלא יוכלו להכיל יותר את הריצוי הזה משום שהם מרגישים שהם בעצמם הולכים לאיבוד ושהנטל הרגשי של כך כבר נהיה כבד מידי עבורם. גם כאן הדרך להתפרצות זעם קצרה מאד. מספיקה בקשה אחת נוספת של הצד השני כדי שהכל יתפוצץ באמצעות התפרצות זעם.


אז מה עושים?

מה שחשוב להבין הוא שהתפרצויות זעם ניתנות לשליטה ולניהול. ניתן לפתח מנגנונים וכלים שיעזרו לנו להתמודד עם התפרצויות הזעם כאשר הן עולות. על מנת להתמודד באופן בריא עם התפרצויות זעם, חשוב לפני הכל לפתח מודעות לרגשות ולרצונות שלנו. מבלי להבין את עצמנו באופן עמוק, ננסה בעצם להשתלט רק על התפרצות הזעם או רגש הכעס בלבד. וזאת מבלי להתייחס לשורשים הרגשיים של התפרצות הכעס.

החלק השני הוא לייצר תקשורת נכונה של אותם רגשות ורצונות, תקשורת שתפרק את המטענים הרגשיים ולא תאפשר להם להצטבר ולהגיע לרמה שהם כבר יהיו חייבים להתפרק בהתפרצויות זעם. אנשים עם בעיות ניהול כעסים הם בדרך כלל אנשים מופנמים שלא מדברים הרבה על רגשות וזהו שריר קיים שצריך לאמן מחדש ולחזק אותו באופן משמעותי.


האם אפשר לטפל בהתפרצות זעם בכוחות עצמי?

הכלי הכמעט יחידי שאדם יכול לנסות ולטפל בו בהתפרצויות הזעם הוא לנסות ולעצור אותה כשהוא מרגיש אותה משמשת ובאה. אלא שזה יצליח לטווח הקצר בלבד. ככל שהוא יתמקד רק בלעצור את התפרצות הזעם, המטען הרגשי רק ילך ויצטבר, מה שיוביל בסופו של דבר למגה התפרצות זעם. משום שהמטען הרגשי שהצטבר היה גדול מידי.

סדנא לניהול כעסים - ללמוד צורת תקשורת אחרת!

הסדנא לניהול כעסים היא המקום שבו אנחנו לומדים ומתרגלים את צורת התקשורת החדשה שמחליפה התפרצויות זעם. המוח שלנו יודע לתמוך בשינוי ולסגל אותו די מהר. זו הסיבה שניתן לעשות תהליך כל כך משנה חיים בזמן כה קצר (כחודשיים אחת לשבוע).

אז אפשר לעצור ולשנות התפרצויות זעם. אתם רק צריכים להחליט על כך ולבקש את העזרה המקצועית המתאימה.


עמית


למידע על הסדנא הדיגיטלית לניהול כעסים בהורות לחצו כאן

למידע על הסדנאות הקרובות לניהול כעס לחצו כאן

למידע ורכישה של הספר הפיסי "לפרוץ את הדרך - המדריך לניהול כעס" לחצו כאן

למידע ורכישה של הספר הדיגיטלי "לפרוץ את הדרך - המדריך לניהול כעס" לחצו כאן

לבדיקה מבוססת מחקר של רמת הכעס שלכם לחצו כאן


19 צפיות0 תגובות
bottom of page