top of page

איך להפסיק התקפי זעם - לא מה שחשבתם


איך להפסיק התקפי זעם - לא מה שחשבתם



כשאני אומר את המילים התקפי זעם מיד עולה תחושה של משהו אלים אפילו אלים פיסית. אנחנו נופלים לתפיסה מוטעית לגבי התקפי זעם. אלא שהתקפי זעם פשוט הם התפרצויות כעס חזקות במיוחד. מדוע זה קורה ואיך אפשר להפסיק התקפי זעם של מבוגרים, תוכלו להבין מאמר הבא. הנה:


התקף זעם - מהן הסיבות לכך?

כשרואים אדם מבוגר או ילד עם התקף זעם הם נראים כמי שמתנהגים בצורה לא הגיונית נכון? יש לכך כמה סיבות:


סיבה ראשונה - פורקן של מטען רגשי

כשאנחנו משחררים בלון מנופח לאוויר החופשי הוא מתחיל להסתחרר נכון? כך בדיוק קורה בהתקפי זעם. מטען רגשי רב מצטבר עד שאנחנו פשוט לא מסוגלים להחזיק אותו יותר והוא משתחרר "בסחרור" החוצה. ההבדל בין התפרצות כעס קטנה לבין התקפי זעם הוא שכמות המטען הרגשי הצבור פשוט גדולה יותר. ולכן העוצמות הן גבוהות יותר. ואז במקום לומר איזו מילה מעליבה אנחנו צועקים, במקום לצעוק, אנחנו זורקים איזה חפץ על הרצפה או נותנים מכה חזקה לשולחן או לקיר.


מבחינתנו התקפי זעם הם עניין משחרר לזמן מה. מדוע רק לזמן מה? משום שמיד אחרי התקפי הזעם אנחנו מרגישים לרוב אשמה וחרטה שהם כבדים על הלב לא פחות.


סיבה שנייה - זה לא המוח הרגיל שפועל בזמן התקפי זעם

בזמן התקפי זעם והתפרצות כעס פועל במוח שלנו אזור שנועד בכלל להגן עלינו ולשמור עלינו בחיים. אנחנו חווים באופן לא מודע את המצב שמפעיל את התקפי הזעם כמצב מאיים ולכן התגובות שלנו חזקות. מדוע זה קורה? זה שייך לנסיבות העבר שלנו. לילדות בדרך כלל, אז המוח שלנו "התאמן" להבין שעושים לנו בכוונה ושאנחנו צריכים להגן על עצמנו. כל מי שסובל מבעיות ניהול כעס והתקפי זעם עבר ילדות לא פשוטה בלשון המעטה. אין ילדות מושלמת כמובן אבל הנסיבות שהם אנחנו גדלנו היו עוצמתיות ומתמשכות. התעלמות, ביקורת, אלימות לפעמים. זה לא היה פשוט...


סיבה שלישית - זה בכלל שייך לעבר

בלי שאנחנו מבינים או מודעים לזה, אנחנו משחזרים את אותן נסיבות עבר רגשיות שמביאות אותנו למצב של התקפי זעם כיום. נניח שגדלתם בבית עם מצב כלכלי קשה ונאלצתם לעבוד בתור ילדים על מנת שלא להטריח את ההורים או אפילו על מנת לעזור לכלכלת הבית. היום כאנשים בוגרים, בכל פעם שתתקלו במצב שבו מנסים להחסיר מכם משהו, כמו שוקולד קטן שכל אורח במלון שבו אתם שוהים מקבל, אתם עלולים לחוות את החוויה הזו בצורה משמעותית יותר. לרגעים אנחנו הופכים להיות אותו ילד צעיר שצריך לעבור או לעזור לכלכל את הבית ואז, התקפי הזעם מגיעים. אנחנו רוצים לוודא שמה שחווינו בעבר לא יקרה עוד. למרות, שזה רק שוקולד אם נחשוב על כך בהגיון.


אז התקפי זעם הם התפרצויות כעס בעוצמה חזקה שנובעים מהצטברות יתר של רגשות ושל מצב רגיש מאד שאנחנו חווים כיום ששייך בכלל לנסיבות העבר שלנו. שני אלו מפעילים אזור במוח שמטרתו להגן עלינו ולכן התקפי הזעם יוצאים בצורה כל כך חמורה ועוצמתית.


הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בהם. בקלות. המוח שלנו תומך בשינוי מהיר ואם אנחנו מעניקים לו את הכלים המתאימים, הוא יספיק להגיב באופן אוטומטי בהתקפי זעם או התפרצויות כעס בלתי נשלטות.

כל שאתם צריכים לעשות הוא להחליט שאתם רוצים בשינוי ולהפסיק לפגוע בעצמכם ובאלו שהכי קרובים לכם. את השאר אנחנו נלמד אתכם בסדנא לניהול כעסים.


עמית


למידע על הסדנאות הקרובות לניהול כעס לחצו כאן

למידע על הסדנא הדיגיטלית לניהול כעסים בהורות לחצו כאן

למידע ורכישה של הספר הפיסי "לפרוץ את הדרך - המדריך לניהול כעס" לחצו כאן

למידע ורכישה של הספר הדיגיטלי "לפרוץ את הדרך - המדריך לניהול כעס" לחצו כאן

לבדיקה מבוססת מחקר של רמת הכעס שלכם לחצו כאן




396 צפיות0 תגובות
bottom of page